ارزش تغذيه‌اي انواع آلو


 





 
هميشه فصل گرما با آمدن ميوه‌هاي متنوع همراه است. يكي از اين ميوه‌ها آلوست. اين ميوه در ميان مردم به عنوان يك درمانگر يبوست شهرت دارد، در حالي كه وجود مواد مغذي ديگري بر خواص تغذيه‌اي آن افزوده است. اين ميوه در رنگ‌ها و گونه‌هاي متعددي در فصل تابستان در دسترس همه ما قرار مي‌گيرد، به‌طوري كه معروف‌ترين‌هاي آن در ايران‌، آلو زرد، آلوسياه و آلوچه هستند كه البته از نظر ارزش تغذيه‌اي تفاوت چنداني با هم ندارند.
جالب است بدانيد که اين گياه بومي‌اروپا و آسيا بوده و در قرن نوزدهم به وسيله مهاجران آسيايي و اروپايي به آمريکاي شمالي برده شده است. البته مدارکي وجود دارد که نشان مي‌دهند مردم آسياي ميانه، آلو را خشک مي‌کردند و به مصرف مي‌رساندند، حتي در طب چيني به آب اين ميوه «اکسير صبحانه» مي‌گفتند و عقيده داشتند که خوردن اين نوشيدني موجب سم زدايي و شادابي پس از خواب مي‌شود. به علاوه، در روزهاي گرم، نوشيدن آب آلو (البته خنک، نه يخ زده) به منظور بهبود دماي بدن، از سوي متخصصان اين طب توصيه مي‌شده است. هيچ مي‌دانيد کدام کشور بيشترين آلو را در سال توليد مي‌کند؟ در پاسخ به اين پرسش بايد بگوييم، آمريكا به‌عنوان بزرگ‌ترين پرورش‌دهنده اين ميوه در دنيا شناخته شده است. پس از اين كشور، روسيه، چين و روماني نيز در زمره توليدكننده‌هاي بزرگ اين ميوه هستند.

ميوه‌اي براي كم خون‌ها
 

حتماً مي‌دانيد که خوردن اين ميوه جذب آهن را بالا مي‌برد. مي‌دانيد چرا؟ زيرا اين ميوه (البته تازه آن و نه خشک شده) سرشار از ويتامين C بوده و وقتي با كليه منابع غذايي آهن ( مانند گوشت‌ها و حبوبات) همراه شود، جذب اين ويتامين چند برابر شده و كمبود اين ماده مغذي تا حدودي برطرف مي‌شود. همان طور كه مي‌دانيد، اين ويتامين در حفظ سلامت سيستم ايمني بدن بسيار مؤثر بوده و به دليل خاصيت آنتي‌اكسيداني كه دارد، از بروز عفونت و سرطان به خصوص در افراد مستعد جلوگيري مي‌كند. به علاوه، مانع از اكسيده شدن كلسترول در بدن شده و به اين ترتيب احتمال گرفتگي عروق و به دنبال آن سكته را کاهش مي‌دهد. جالب است بدانيد که مطالعات نشان داده‌اند که دريافت اين ماده مغذي از طريق ميوه‌ها و سبزي‌هاي تازه طول عمر افراد را با جلوگيري از ابتلا به انواع سرطان‌ها، بيماري‌هاي قلبي عروقي و سكته افزايش مي‌دهد.
در ضمن، از آنجا كه گياه‌خواران و افرادي که مقادير کمي ‌گوشت قرمز مصرف مي‌کنند، خود را در معرض خطر دريافت ناکافي آهن و تهي‌شدن ذخاير آهن بدن قرار مي‌دهند و فقدان آهن مي‌تواند، در نهايت به کم‌خوني منجر شود که خستگي مفرط و نداشتن تمرکز از عوارض آن است، مي‌توانند با مصرف مرتب اين ميوه در برنامه غذايي‌شان همراه با ساير منابع غير حيواني آهن، جذب اين ماده مغذي را افزايش داده و به اين ترتيب از بروز کم‌خوني فقر آهن که احتمال فراواني دارد که به آن مبتلا شوند، جلوگيري کنند.

بمب آنتي‌اكسيداني
 

آلو يکي از منابع خوب آنتي اکسيدان‌ها است. اين ميوه حاوي مقادير مناسبي از ترکيبات فنلي و بتاکاروتن است که با اثر آنتي اکسيداني خود راديکال‌هاي آزاد را خنثي مي‌کنند. راديکال‌‌هاي آزاد آثار مخربي را در بدن اعمال مي‌کنند زيرا با اکسيداسيون چربي‌ها در بدن سبب مي‌شوند که چربي همواره در رگ‌ها رسوب کرده و گرفتگي عروق پيش آيد. اين فرآيند جزو عوامل اصلي بروز بيماري‌هاي قلبي عروقي است.
يکي ديگر از مضرات راديکال‌هاي آزاد، تخريب DNA است. چنانچه DNA آسيب ببيند، احتمال توليد سلول‌هاي سرطاني در بدن به شدت افزايش مي‌يابد و آخر اينکه وجود اين ترکيبات زيان‌آور، افزايش دهنده بروز استئوآرتريت بوده که منشأ پيدايش بيماري‌هايي نظير آرتريت روماتوئيد به حساب مي‌آيد. لازم است در همين جا اضافه کنيم که بيشترين آنتي‌اكسيدان در آلوهاي رسيده وجود دارد. پس هر چه آلو رسيده‌تر باشد، مفيدتر است.

... و براي فشارخوني‌ها
 

همان‌طور که در ابتداي بحث گفتيم، آلو مواد مغذي بسياري دارد، به طوري که يکي از منابع غني پتاسيم به حساب آمده و در هر 100 گرم خشک شده آن، 860 ميلي گرم از اين ماده معدني يافت مي‌شود. تحقيقات انجام گرفته در سال‌هاي اخير تأثير پتاسيم را در کاهش فشار خون نشان داده‌اند. با توجه به اينکه آلو سديم کمي ‌دارد، مصرف متعادل آن در کنترل فشارخون موثر است. بنابراين خوردن حداقل سه آلوي متوسط و تازه در گروه ميوه‌هاي روزانه به بيماران توصيه مي‌شود. به علاوه، اين ميوه انرژي كمي دارد، بنابراين دريافت كالري اضافي را نيز براي فرد به همراه نخواهد داشت به طوري كه با خوردن سه عدد آلوي تازه، 25 كالري انرژي به بدن مي‌رسد از اين رو، اگر در خوردن اين ميوه کم کالري زياده‌روي نشود، اضافه‌ وزني را نيز به همراه نخواهد داشت.

دو کلمه با آشپزها
 

جالب است بدانيد که آشپزها و کساني که تمايل ندارند از چربي، کره يا مارگارين در طبخ غذاي خود استفاده كنند، مي‌توانند از پوره آلوي خشک در انواع کيک، شيريني و يا حتي شکلات‌هايي که بايد بافتي نرم و لطيف داشته باشند، استفاده کنند. بنابراين افرادي که بايد از يک برنامه غذايي کم کالري پيروي کنند، مي‌توانند از اين گزينه بهره برده و در عين حال انرژي دريافتي خود را نيز کنترل کنند. فراموش نکنيد که آلوي خشک کرده را مي‌توان در صورت نگهداري در مکاني خشک و خنک تا شش ماه ذخيره کرد. در زمستان مي‌توان به همراه ساير مغزها و ميوه‌هاي خشک به‌عنوان ميان وعده، آلو را مورد استفاده قرار داد و در فصل گرما از تازه اين ميوه به همراه ساير ميوه‌ها و يا طبخ شده در کنار ساير غذاهاي گوشتي لذت برد.
يکي از ترکيبات قابل توجه آلو، فيبر است. همان طور كه مي‌دانيد، فيبرها موجب کاهش سرعت جذب مواد مغذي به ويژه قندها شده و در عين حال ميزان حساسيت به انسولين را نيز افزايش مي‌دهند. بنابراين مصرف آلو مي‌تواند در تنظيم قند‌خون موثر باشد.
به علاوه، يکي از شناخته شده‌ترين خواص آلو، پيشگيري از ابتلا به يبوست است. اين اثر نيز به واسطه‌ وجود فيبر به انجام مي‌رسد. در اين باره، آلو از دو طريق عمل مي‌کند؛ اول اينکه با تخمير فيبر حاصل از خوردن آلوها به وسيله باکتري‌هاي موجود در روده بزرگ، حجم مدفوع زياد مي‌شود و در پي آن سرعت و قدرت انقباضات اين ارگان بيشتر شده و در نهايت، خروج سريع‌تر مواد زايد فراهم مي‌شود. دوم اينکه آلو و آب آن حاوي مشتقات ماده ا‌ي به‌نام «هيدروکسي فنيلياتين» هست که عضلات صاف ديواره‌ روده‌ بزرگ را تحريک مي‌کند و اين تحريک موجب شروع افزايش فعاليت روده‌ بزرگ مي‌شود که اين امر نيز به افزايش سرعت حرکت مدفوع کمک مي‌کند.
همچنين در 100 گرم آلو خشک، حدود 10 گرم قند سوربيتول وجود دارد که اين ترکيب کربوهيدراتي نيز خاصيت ملين دارد و به اين ترتيب خوردن اين ميوه مي‌تواند به حفظ سلامت دستگاه گوارش كمك كند.
علاوه بر آثار فوق، فيبر موجود در آلو سبب افزايش رشد و تکثير باکتري‌هاي مفيد روده نيزشده که اين امر مانع از رشد باکتري‌هاي مضر در اين ارگان مي‌شود.
همچنين، بر اثر تخمير فيبر در داخل روده، اسيد بوتيريک توليد مي‌شود که منشأ انرژي براي سلول‌هاي روده بوده و به‌ اين ترتيب، سلامت دستگاه گوارش هرچه بيشتر حفظ خواهد شد.
منبع:www.salamat.com